Informatie over vermisten komt niet zomaar aanwaaien. Er moet veel voor gelezen en onderzocht worden.
Het vinden van een mogelijk veldgraf kost veel geduld, geld, doorzettingsvermogen, maar vooral héél veel tijd. Dit is dan ook de reden dat wij enkele voorwaarden hebben gesteld aan de inzet van Stichting Missing In Action (M.I.A.). Naast de stichting hebben alle leden ook nog gewoon een baan en een gezin. De stichting vergt van de leden vrije tijd en de leden doen alles op vrijwillige basis.

Gelukkig is er tegenwoordig internet, wat sommige dingen vele malen gemakkelijker maakt dan vroeger. Bijna alle informatie over onze wereldbol en haar geschiedenis ligt voor het oprapen door bijvoorbeeld Google en Google Earth. Andere dingen zijn echter niet zo gemakkelijk te vinden. Vele documenten uit de Tweede Wereldoorlog zijn (nog) niet gedigitaliseerd. Hierdoor zullen wij toch moeten gaan graven in papieren archieven, die niet altijd zomaar toegankelijk zijn.

Wat dan?
Voorbeeld: In geval van U.S. Army vermisten, kun je vrij snel informatie vinden over hoeveelheden. Waar wij echter naar op zoek zijn, is de locatie waar de betreffende persoon zou kunnen liggen en niet de hoeveelheid. We vinden bijvoorbeeld een rapport, waarin staat vermeld;
89 Killed and Died of Wounds
406 Wounded in Action
243 Injured in Action
32 Missing in Action
707 Non-Battle Casualties

Ook staat in het rapport beschreven welke periode het betreft, namelijk January 01, 1945 - January 31, 1945 en dat het gaat om de omgeving St. Vith in de Belgische Ardennen. Echter de plaatsnamen uit het rapport zijn verspreid over een gebied van ruwweg 40km2, waarvan ongeveer 50% bos. Dit geeft aan dat het niet gemakkelijk is om een vermiste te gaan zoeken. Je kunt geen marathon tempo aanhouden bij het zoeken naar menselijke resten en het gehele gebied afzoeken is onmogelijk.

Zou het wel zo zijn dat er een exactere locatie bekend is, dan zegt dat niet dat het er gemakkelijker op wordt. In de Ardennen is veel houtkap en de dennenbossen worden ongeveer iedere 30 jaar opnieuw beplant. Het zou kunnen zijn dat het complete bos verdwenen is of, volledig verandert. Het rapport geeft geen namen weer van de vermisten en geeft ook geen duidelijkheid over later teruggevonden slachtoffers. Van de genoemde 32 is er geen zekerheid dat zij nog steeds vermist zijn. Er komt dus veel geluk en onderzoek kijken bij onze zoektochten.

Hoe gaan wij te werk?
Allereerst zal er een hint uit een of andere hoek moeten komen. Dit kan bijvoorbeeld zijn door publicaties in welke zin ook, een familielid van een vermist persoon vraagt ons om hulp of een adoptant van één van de namen van een wand der vermisten wil graag dat wij helpen met het zoeken naar zijn geadopteerde vermiste.

Zodra we een redelijk zekere hint hebben over een mogelijke locatie van een veldgraf, zullen we zoveel mogelijk informatie vergaren over de betreffende persoon en zijn of haar eenheid. Als we al dit soort informatie samenvoegen, dan zullen er voornamelijk feiten overblijven en hiermee gaan wij aan de slag. Voordat wij een duidelijk beeld hebben, kunnen er wel eens enkele maanden en soms wel jaren overheen gaan.

Door middel van de feiten en/of overduidelijk juiste informatie kunnen wij een gericht zoekplan maken. Met dit plan zullen wij naar instanties en instelling gaan, om hen te overtuigen van de noodzaak van een zoekactie. De instanties (denk hierbij aan gemeenten, overheid en/of andere instellingen) zullen ons toestemming moeten geven om op hun grond te mogen zoeken. Ook op particuliere grond zullen wij toestemming moeten hebben van de landeigenaar.
Als alle vergunningen en toestemmingen zijn verleend, kan de fysieke zoekactie starten. Wij zullen het betreffende stuk grond systematisch afzoeken op sporen, in de hoop dat we het uiteindelijke doel vinden (de vermiste) en een berging kan plaatsvinden.

De stichting maakt voor het zoeken onder andere gebruik van metaaldetectie, grondradar en/of speurhonden. De uiteindelijke berging zal in Nederland worden uitgevoerd door de Bergings- en Identificatie Dienst Koninklijke Landmacht (BID-KL). In het buitenland zal dit gedaan worden door de lokale tot bergen bevoegde instantie. Onze stichting mag een berging niet op eigen initiatief voltrekken omdat wij hiervoor geen bevoegdheden hebben. De Bergings- en Identificatie Dienst Koninklijke Landmacht (BID-KL) zal direct door ons worden benaderd of na contact met de plaatselijke politie. Bij vondsten van explosieven, zullen wij deze markeren en doorgeven aan het Explosieven Opruimings Commando Koninklijke Landmacht (EOC-KL) waarna deze de vondsten kan ruimen.

En daarna?
Uiteraard willen wij bij de berging aanwezig zijn. Dit is voor ons een pré. Wij hopen dat de vondst zo compleet is, dat er uiteindelijk een positieve identificatie kan worden gedaan. Dit kan bijvoorbeeld de inzet van het Nederlands Forensisch Instituut (N.F.I.), het Amerikaanse Defense POW/MIA Accounting Agency (DPAA) of de Bergings- en Identificatie Dienst Koninklijke Landmacht (BID-KL). Voor ons is dan ons doel bereikt, of de identificatie nu wel of niet positief uitvalt. Uiteraard hopen wij op het laatste, zodat zich een eervolle begrafenis voltrekken. De persoon heeft na al die tijd een waardige rustplaats gekregen.

Menselijke resten gevonden… en nu?
Wij adviseren u nadrukkelijk om bij een eventuele vondst van menselijke resten de reguliere weg te bewandelen. U kunt bij vondsten in Nederland het beste direct contact opnemen met de lokale politie (0900-8844) zodat zij een team forensisch experts kunnen sturen en zo de Bergings- en Identificatie Dienst Koninklijke Landmacht (BID-KL) kunnen inschakelen. Bij vondsten in het buitenland raden wij u tevens aan om de lokale politie in te lichten.

Het is van belang dat u niets van het graf wegneemt, aanraakt of uitgraaft. U kunt namelijk niet weten of het gaat om een veldgraf uit de Tweede Wereldoorlog of iets anders, bijvoorbeeld een misdrijf. Het laten liggen kan eventuele identificatie ten goede komen en vergroot de kans dat deze positief is. Laat de berging over aan de experts!

Waarom dan naar Stichting Missing In Action (M.I.A.)?
U moet allereerst begrijpen dat ons hoofddoel is: de vermiste een waardige rustplaats geven.
Er zijn honderden redenen te verzinnen waarom iemand een melding zou doen via Stichting Missing In Action (M.I.A.). Het kan zijn dat u op zoek bent geweest op verboden terrein en u wilt wellicht niet tegen de lamp lopen met uw vondst. Misschien hebt u iets meegemaakt tijdens een gezamenlijke zoektocht met vrienden, maar wilt anderen niet opzadelen met problemen door er een officiële aangifte van te doen. U hebt van het graf spullen weggenomen die u liever zelf wilt houden, enzovoort, enzovoort.

Al het voorgaande keuren wij als stichting af, maar wij begrijpen dit soort dingen wel. Soms kan men door omstandigheden niet op de manier handelen die gewenst zou zijn. We hebben liever dat u dit soort dingen meld, zodat er in ieder geval nog een kans is tot bergen. Dit is ons enige doel.
Uiteraard is het wenselijk dat u ons zoveel mogelijk informatie geeft (bijvoorbeeld als u een portemonnee of een naamplaatje hebt gevonden), welke een identificatie kunnen bespoedigen. Daarbij dient u zoveel mogelijk informatie te verstrekken over de initiële vindplaats, zodat wij een onderbouwing hebben voor verder onderzoek.

Alles kan anoniem! Als u een fictief e-mail adres invult op het contactformulier, kunnen wij niet achterhalen wie de melding heeft gedaan. Ook niet via IP gegevens want die worden niet vermeld. Wij kunnen dan helaas geen contact opnemen bij eventuele vragen. Mocht u wel een e-mail adres invullen, dan worden uw gegevens niet doorgespeeld aan derden. Ze blijven dus in bezit van de stichting, totdat ze niet meer van belang zijn voor het onderzoek. Daarna worden deze gegevens vernietigd.

Bij een melding zoals hiervoor omschreven, zullen wij contact opnemen met het Bergings- en Identificatie Dienst Koninklijke Landmacht (BID-KL). Het beste is echter dat u direct bij een vondst contact opneemt met de politie via 0900-8844.

Aanvullende gegevens